کد مطلب:329735 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:162

خبر اسارت زینب از زبان علی (ع )
بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیمْ

حضرت زینب (س ) فرمود: زمانی كه ابن ملجم - لعنة الله علیه - پدرم را ضربت زد و من اثر مرگ را در آن حضرت مشاهده كردم ، به محضرش عرضه داشتم :ای پدرم ، ام ایمن برایم حدیثی چنین و چنان نقل نمود، دوست دارم حدیث را از شما بشنوم .

پدرم فرمود: دخترم ، حدیث همان طور است كه ام ایمن نقل كرده ، گویا می بینم كه تو و دختران اهل تو در این شهر به صورت اسیران در آمده ، خوار و منكوب می گردید. هر لحظه هراس دارید كه شما را مردم بربایند. بر شما باد به صبر و شكیبایی . سوگند به كسی كه حبه را شكافته و انسان را آفریده روی زمین كسی غیر از شما و غیر از دوستان و پیروانتان نیست كه ولی خدا باشد.

هنگامی كه رسول خدا (ص ) این خبر را برای ما نقل می نمودند، فرمودند: ابلیس - لعنه الله علیه - در آن روز از خوشحالی به پرواز در می آید، پس در تمام نقاط دستیاران و عفریتهایش را فرا خوانده به آنها می گوید: ای جماعت شیاطین ! طلب و تقاص خود را از فرزند آدم گرفته و در هلاكت ایشان به نهایت آرزوی خود رسیده و آتش دوزخ را نصیب ایشان نمودیم ، مگر كسانی كه به این جماعت - مقصود اهل بیت پیغمبر (ص )بپیوندند. از این رو سعی كنید نسبت به ایشان در مردم تشكیك ایجاد كرده و آنها را بر دشمنی ایشان وا دارید تا بدین وسیله گمراهی مردم و كفرشان مسلم و محقق شده و نجات دهنده ای بر ایشان به هم نرسد، ابلیس با اینكه بسیار دروغ گو و كاذب است این كلام را به ایشان راست گفت ، وی به آنها اطلاع داد.

اگر كسی با این جماعت - اهل بیت (ص ) - عدوات داشته باشد، هیچ عمل صالحی برایش نافع نیست ، چنانچه اگر با ایشان محبت داشته باشد هیچ گناهی غیر از معاصی كبیره ضرری به او نمی رساند.

زائده گوید: حضرت علی بن الحسین (ع ) پس از نقل این حدیث برایم فرمودند: این حدیث را بگیر ضبط كن . اگر در طلب آن یك سال شتر می دواندی و در كوه و كمر به دنبال آن تفحص می كردید، محققا كم و اندك بود. (132)

132-كامل الزيارات ص 807و 808